Handekurven

Titt inn garn’s mini historie

Håper det kan være litt interessant å lese om vår lille historie. Vi har jo fått denne lille bloggen i tilknytning til nettbutikken. Det blir jo litt ymse hva vi får tid til å legge ut! Men det kommer et innlegg i ny og ne.

Her håper vi å kunne dele litt mer enn hva vi gjør på sosiale medier. Kanskje ikke mer, men mer utdypende. Vi gleder oss og håper du vil syns at ting blir bra også!

Nå har vi jo lansert en ny nettbutikk. Og det har vært litt av en vei dit! En vei jeg aldri trodde vi skulle ta. Da Titt Inn Garn startet opp i slutten av februar 2018 så viste verken jeg eller mamma (som jeg hadde i ryggen da vi startet opp) hva vi gikk til. Det hadde jo vært en garnbutikk i lokalene fra før. Men den var helt noe annet enn hva vi så for oss. Det var mye broderier og masse stoffer og duker. Og ikke minst bunader. Så det var så vanskelig for oss å kunne sammenligne. Jeg husker banken hadde spurt pappa om hva han så for seg av daglige inntekter – hvor han tippet 1000kr. Altså 1000kr omsetning pr dag. hahahaha – kan si det slik at vi har slått det målet da. Men det gir litt inntrykket av på hvor bar bakke vi sto på. Vi tok sjansen å hoppet i det. Jeg hadde planlagt det meste i typ 3 år. Så hvilke kvaliteter, hvor mange av hver osv det var nøye planlagt.

Frem til jeg var på min første innkjøpsmesse. hihi – her var første stopp hos Marte Helgetun som da hadde agenturet for Mondial. Tok litt av da – ble massive innkjøp som var så på bærtur at vi har solgt ut mye av det med tap. Men – det var morsomt! hahaha.

Etter å ha brukt noen mnd på å selge ut varelageret som var da vi tok over butikken, så stengte vi dørene i 3 uker. Det ble 3 uker med intens oppussing og lange dager. Men vi klarte det. Butikken ble slik jeg hadde sett for meg og vi følte at nå var vi virkelig i gang. Etter det har ting bare gått en vei – og det er oppover.

I oppstarten så kunne vi jo velge forskjellige nettbutikk løsninger. Vi gikk for en enkel løsning, kanskje ikke den peneste og mest brukervennlige – men den var bra nok. Min tanke var å ha en ordre eller fem i uka. Bare sånn for å treffe de kundene som ikke bodde i nærheten. Aldri hadde jeg trodd at jeg skulle komme til å legge x-antall tusen i en ny nettbutikk året etter – fordi responsen og trafikken er så god som den er. Og vi ser at vi bare må utvikle oss. Og ikke minst at vi KAN utvikle oss. Det er grunnlag for det.

Så da begynte en ny runde med å finne løsninger. Hvilken løsning vil fungere best for meg, for butikken og for kundene. Og her har det vært mye frem og tilbake. Frem til vi kom i kontakt med teamet hos Marketin. Det er disse som nå har bygd den fine nettsiden vår og som skal drifte den. Tenkt det – vi har noen som skal drifte nettbutikken vår. Det er kult! Da føler vi plutselig at vi ikke er den lille butikken ingen har hørt om.

Tilbake til starten så var planen at det var jeg, Inger-Marie, som skulle jobbe hver dag. Også skulle mamma hjelpe til. Hun skulle ha ansvaret for regnskapet og hjelpe til i butikken slik at jeg fikk litt avløsning. For, med diagnoser som Fibromyalgi og ME, så viste vi heller ikke her hva fremtiden ville bringe. Men tanken var at en liten garnbutikk i ei lita bygd ikke kunne være stressende og travel. Så det ville jeg nok takle fint.

Et par uker etter at vi åpnet så opererte mamma hånden sin, som betydde at det ikke var noe hjelp å få på noen uker. I tillegg så var de første uken helt sinnsyk. Første lørdagen min sto folk i kø rundt om i butikken. Stadig var det folk som kom inn døra og som bare snudde igjen fordi det var så fult. Og det er jo ikke rart. Vi solgte ut alt som var til skampriser. Tanken var at det var lokalene vi ville ha – ikke varene. Så vi solgte ut slik at vi fikk dekket det vi hadde betalt for det. Og det klarte vi. Men jeg skjønte også at ei dame, noen år eldre enn meg – som stadig var innom butikken og veldig lite diskret hjalp kundene som var innom. hahaha – Så det tok ikke lang tid før Gunhild ble med på laget. Noe som har vært helt utrolig deilig. Hun går nå bare som Titt inn garn’s farge guru – for dama er rå på å se fargene som får deg til å poppe, og kombinere farger man ikke trodde skulle funke. Og man kan jo ikke nevne Gunhild uten å si noe om at den dama der – der trenger man ikke å sleppe på en 5’er for at skravla skal gå 😉 Hahaha! Men vi digger ho!

Så da var vi tre, og brått ble vi 4. For min gode venninne Solveig ble også en del av laget en periode. Hun var så utrolig god å ha, og bidro til å holde hyllene våre ryddige og spre sitt gode humør. Utpå høsten 2018 så begynte vi for alvor å merke den økende trafikken. Og vi gikk fra å være en på jobb, som kanskje fikk strikket litt i løpet av dagen – til å måtte være to. Så, når Solveig ikke lenger skulle være hos oss, mamma dro på ferie og Gunhild fant seg skoleplass på HØNEFOSS og ble borte halve høsten – da måtte vi ansatte Janne som tilkallingsvikar og søte Emilie som fikk 1 dag fast i uken. Det måtte til for å klare å holde hyllene ryddige – varer lagt på plass og fortsatt ha tid til å hjelpe kunder og pakker ordre til nettbutikken. For det vi trodde skulle være 1-5 ordre i uken var nå 10-15 ordre pr dag. For å si det sånn, så ble det ikke mye strikking på jobb lenger.

Fra nyåret fikk vi Emilie fast i butikken to dager i uken, og vi klarte og planlegge bedre. Et år hadde gitt mange gode rutiner, men vi han nok noen som fortsatt kan byttes ut. Jentene kommer med gode innspill på hva som ikke fungerer godt og kunder gir tilbakemelding på hva de syns fungerer. Og det er til så god hjelp. En negativ tilbakemelding er jo egentlig en mulighet til å gjøre seg selv bedre.

I 2019 har ting bare eksplodert. Vi gikk med tanke om at sommeren ville igjen by på strikketid – men den har uteblitt. Vi kan jo si det slik at en dag hadde vi hele 1008% økning fra året før. Ikke 108, men 1008% det er en del. Vi har det ikke slikt hver dag, men ting er altså så mye større enn hva vi trodde vi kunne drømme om. Folk kjører langt bare for å komme til oss, vi har bestillinger hver dag og sender post minst 3 ganger i uken. Fra januar av så endrer også posten litt på sendingen sin – noe som betyr at det går ut post fra oss hver eneste dag. Så har du bestilt innen kl 14 så kan vi nesten garantere at pakken blir sendt samme dag.

Nå i høst så har vi jo også fått inn 2 jenter til på laget! Kari som er go-to dama når det gjelder Isager har blitt tilkalling og er bare SÅ god å ha! Kari kjenner jeg fra tidligere, via Instagram! Så jeg viste at her er det kunnskap og suge tak i. Hun har også så god humor og gjør det til en drøm og være på jobb med. Også har vi kapret Mysen’s søteste og blideste jente. Mariann har foreløpig fast en dag i uken og hjelper i tillegg til litt i nettbutikken. Man kan ikke snakke med Mariann uten å smile og ha lyst til å pakke ho sammen, og ta ho med i lomma :p

Ingenting av dette hadde gått uten de flotte kundene vi har, og vi er så takknemlige for hver og en. Om du kommer innom hver uke eller handler en gang i året – det spiller ingen rolle. Planene for oss fremover er at vi skal være to på jobb hver eneste dag. Og noen perioder 3! Tenk det! Hvor kommer dette til å ende!? Vi er gode på drømme, så potensielle løsninger er selvfølgelig allerede tenkt ut. Og hvis de skulle bli virkelige – da altså….. Da blir det stort!

Rask levering

Sendes raskt til hele Norge

Lett og trygt

Betal med Klarna etter 14 dager

Internasjonalt

Bestill uansett hvor du er

Sikker betaling

Klarna / Vipps